lördag 22 januari 2011

Soliga lördag*

Idag är det lördag och jag har hunnit med att både träna, läsa, köpa nya växter, träffat världens sötaste brorsdotter Alice, byggt koja med Moa, Ophelia & lillebror. Dessutom har jag lagat en helt fantastiskt god middag. Vi köpte för ett tag sedan fisk i en fiskbil som kör runt i området och ringer på hos kunder. Vi har många ggr funderat på att köpa och nu äntligen slog vi till när det ringde på dörren. Så vi fyllde denna gång frysen med 2,5 kg laxfilé, 2,5 kg torskrygg och 1 kg scampi. Allt detta för 1200:- och det var det värt. Riktigt stora och tjocka bitar - precis som det ska vara...

Idag lagade jag till en superlätt rätt med torskryggen och det blev väldigt uppskattat, iallafall av Ophelia, pappa M och mig själv ;)

Här kommer receptet på en väldigt god helgmiddag:

Pinje- och kräftbakad fisk
8 personer

8 bitar torskrygg (eller annan fisk)
ca 360 g kräftstjärtar eller räkor
75 g pinjekärnor
1 1/2 dl hackad dill
4 dl cremé fraiche, saffran & tomat
1 msk konjak
potatis
bladspenat

Salta fisken runt om, citronpeppar kan också användas. Lägg på smort ugnssäkert fat.
Hacka kräftor/räkor grovt. Smält smör i stekpanna. Lägg i pinjekärnorna och låt dem fräsa i 1-2 min. Ta bort från värmen. Blanda i kräftstjärtar, dill och peppar. Hit kan man förbereda. Sätt ugnen på 175 grader. Fördela kräftblandningen på fisken. Stek i mitten av ugnen 15-20 min. Gör såsen, värm cremé fraiche och smaksätt med konjak. Sen smörfräser du bladspenat, citronklyftor och den kokta potatisen.
VIOLÀ!!!!

Smaklig måltid!

Inga kommentarer:

Besökare