onsdag 28 september 2011

Cupcakes i fina formar*



Mina fantastiskt fina Cupcakesformar! Visst är de söta? Dessa fick vi av två söta vänner när de kom på besök. Givetvis var jag tvungen att prova nästan med en gång och testsmakarna var sötaste familjen Lundén. Men denna gången även mamma Lundén och två lillasystrar Lundén.
Tack för mysigt besök!

Prova ni med men om ni inte har så fina formar som jag går det bra med "vanliga" också men helst en "muffinsplåt" På så vis får du en finare & högre form....


Cupcakes med glasyr,

100 g smör
2 st ägg
1,5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2 dl mjök
1 st citron, skalet
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt

1. Sätt på ugnen på 175 grader.
2. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker.
3. Rör ner smält smör, mjölk och rivet citronskal.
4. Fyll med valfri fyllning (jag tog ingen)
5. Grädda i mitten av ugnen i ca 10 min eller tills de får lite färg. (Jag körde på vår varmluftsugn så jag fick ha i dem lite längre. Provstickan ska vara torr).

Glasyr,

60 g mjukt smör
5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 msk färskpressad citron
100 g Philadelphiaost
Några droppar karamellfärg om man vill (jag tog ingen)

1. Vispa smör, florsocker och citronsaft krämigt.
2. Vispa i Philadelphiaosten.
3. Färga glasyren i olika färger eller behåll den vit.
4. Bred den på cupcakesen och garnera med det du gillar, strössel, frukt, bär eller blommor.

Gör bara inte om mitt misstag att hälla vaniljsocker istället för florsocker. Hann hälla i 3 dl innan jag insåg mitt misstag. Så man kan säga att min glasyr blev lite "vaniljig" men vansinnigt god ändå - om ni frågar mig!

L Y C K A - T I L L!!



Inga kommentarer:

Besökare