lördag 28 november 2009

Dop & gott bröd!


Idag har vi varit på Dop. Det var sötaste Ossian som fick vatten på huvudet & pappa M var den lyckligt lottade som fick hålla i honom. Han var jätte duktig & gjorde inte så mycket ljud ifrån sig. Värre var det med hans kompis mini M som har sina konstiga ljud för sig. Ni som känner honom vet. Ibland låter hans som Kalle Anka. Vet inte om det är typiskt pojkaktigt?

A & L bjöd på en supergod soppa efter Dopet. Ska fråga efter receptet och dela med mig till er, den var superb. Jag hjälpte till att baka bröd till middagen och det blev ett Gammaldags Lantbröd. Receptet fick jag av min vän L som är en hejare på att baka bröd.


6 dl vatten, 50g jäst, 2 msk olja, 1 msk brödkrydda, 1 msk brödsirap, 2 tsk salt, 5 dl rågsikt eller 4 sorters sädesslag, ca 9-10 dl vetemjöl.

Ljumma vatten 37 grader, tillsätt olja, sirap, salt, brödkrydda & jäst. Blanda sen ner 5 dl rågsikt sen resten av mjölet i omgångar. Låt jäsa i 30 min. Dela sedan degen i två delar. Forma till 2 limpor. Jäs i ytterligare 30 min. Sätt ugnen på 225 grader. Sätt in bröden längst ner i ugnen i ca 30 min. VIOLÁ

1 kommentar:

sofia sa...

Säg att du skojar. Säg inte att Månsi grymtade igenom sig dopakten. Jag dör. Tänk på planet. Han kommer grymta ihjäl sig.

Miss him. Månsi.

Besökare